vineri, 2 noiembrie 2012

Un Halloween American - Trick or Treat?!


Pumpkin time. Trick or Treat?
Trick or treat?! Doar nu era sa ratez povestea lunii octombrie, una din cele mai frumoase luni din an pentru zona New England, parere care este impartasita de locuitorii de aici. Dar inca nu am trait Craciunul in Boston si NYC, si mi se spune ca ar fi de legenda...ramane de vazut. Cu sarbatoarea de Halloween au inceput in de cand am aterizat din Mexic intr-un aeroport din Wisconsin impanzit de panze de paianjeni si scheleti si te simteai ca intr-o casa bantuita. De ce e frumoasa luna Octombrie o sa ma intrebati...pentru ca e toamna, si suburbiile intesate de artari, stejari si alte soiuri de copaci, se coloreaza intr-o paleta vesela, de la rosu aprins, la galben lamaita si verde crud. Vantul adie incet iar lumina calda a soarelui bland de toamna iti conduce pasii printre o ninsoare de frunze care cade neincetat. Ninsoarea asta va fi inlocuita curand de adevaratii fulgi de zapada, dar pana acolo mai e o pita buna de mancat, vorba unui bun coleg de liceu.

Toamna...intradevar o mica minune in coltul asta de tara, e deajuns sa tragi de tine, sa lasi laptopul, smartphone-ul si alte gadget-uri moderne in care iti ti ochii lipiti zi dupa zi, si sa scoti nasul afara. O plimbare de dupamasa prin acea "ninsoare" de frunze, asa cum am facut eu cu camera foto in spinare, la vanatoare de instantanee iti va umple simturile. Te vei intalni cu dovleci rotofei asezati atent pe prispa caselor, cu ghivece de flori galbui sau chiar floarea soarelui stransa intr-un buchet si care iti zambeste de dupa un gard de plastic colorat in alb.

Mergi cu pasul molcolm si dai de baloti de fan asezati pe gazonul inca verde, sau te intampina sperietori de ciori, vesele de data asta si care vestesc venirea toamnei in timp ce vantul se joaca cu covorul de frunze ce s-a asternut pe drum. Halloween-ul incepe la Americani inca de la inceput de Octombrie si nu reprezinta sarbatoarea comerciala care o regasim in Romania si in Europa. Nu...departe de ceea ce am preluat noi, pentru ca noi am stiut din pacate sa importam comercialul nu si traditiile. Economia de piata e profitul sunt cele ce dicteaza in ziua de azi.

Casuta din povesti.
Fiecare casa primeste straie noi, iar oamenii isi petrec sfarsitul de saptamana decorand, avand grija de flori si pregatind atmosfera de poveste pentru sarbatoarea ce va urma. Halloween-ul reprezinta de fapt sarbatorirea toamnei, a recoltei, o sarbatoare a bucuriei care ajunge in punctul culminant pe 31 octombrie.

Nu va lasati pacalaliti
Cu o saptamana inainte de sarbatoarea propriuzisa incep sa isi faca aparitia panze de paianjeni care imbraca gardul viu la fiecare casa. Pe ici si colo mai vezi o mana iesita din pamant, sau un schelet care te invita sa te opresti si sa citesti mesajul haios scris pe piatra lui de capatai. Apar astfel decoratiunile de Halloween si cele mai multe case se rezuma la lucruri simple, un schelet, o placa cu RIP, sau ceva paianjeni. Altii au vazut prea multe filme si incearca sa isi transforme caminul intr-un decor bantuit demn de povestile lui Hitchcock. Ma opresc din plimbarea mea in fata casei din poza alaturata (si nu...nu m-a atras anuntul cu prajituri, nu fiti carcotasi), si caut acea poza care sa transmita o poveste. Concentrat cum eram, nu aud geamul de la mansarda cum se deschide scartaind, si deodata un tipat ascutit si scurt perturba calmul toamnei. Pentru o clipa a iesit sufletul din mine vrand sa o ia la fuga mancand pamantul dar ma calmez repede. Urmeaza un raset cu pofta, "Did I scare you? Oh I did...didn't I?". Imi arunc privirea in sus, o doamna pe la 40 de ani radea din tot sufletul (al meu aproape ca disparuse), "You like my house? It's for kids from 2 to 80, I am just one of those kids". Zambesc, i raspund afirmativ, si cu mana inca tremuranda mai fac 2-3 poze si imi caut de drum si o las pe doamna sa se amuze copios in continuare. Poate am vazut eu prea multe filme...

La Russo's in piata predomina dovlecii
Lumea se bucura de Halloween, e momentul in care nimeni nu se va supara daca i vei face o poza casei in care locuieste, din contra...te vor invita la o vorba, si vor fi mandrii sa vada ca le apreciezi munca depusa in decoratiuni. Florile galbene sunt nelipsite, le vezi aproape la fiecare casa, din loc in loc isi mai face aparitia o fantoma agatata in vreun copac, si incet incet pe masura ce ne apropiem de 31 Octombrie, apar si celebrii de acum dovleci sculptati. Daca dai o fuga pana in piata, vezi o puzderie de dovleci, mari, mici, grasi sau slabi, lunguieti sau butucanosi, pe placul fiecaruia. Sute de dovleci de unde sa alegi ei sunt prezenti peste tot....de la Cafea cu aroma de dovleac, la bere cu aceeasi aroma si categoric nelipsitele Pumpkin pies. I gasesti in bomboane, dulciuri, prajituri...totul capata o aroma dulceaga de dovleac.

Eu si project managerul meu la sedinta de dimineata
M-am costumat si eu,  dupa obiceiul din popor. Visam de mic sa devin pentru o zi un erou din filme, un personaj, sa fiu altcineva sub o masca...am copt mult ideea, mi-au trecut nenumarate variante prin minte, dar in cele din urma am ales ceva simplu si dupa o vizita la iParty (un magazin ce vinde doar in perioada asta), m-am facut cu ceva machiaj alb, un spray alb temporar pentru par, o mustata de "camera, lights, action", si niste "fake blood" care nu am ajuns sa il mai folosesc. Urma sa devin un doctor traznit pentru o zi, cu complicitatea unei prietene care mi-a facut rost de halat si haine medicale ca in Grey's Anatomy, de la un spital adevarat, unul psihiatric chiar.

Mustaciosul revine
Toata ziua am stat costumat si machiat in pielea doctorului traznit, desi mustata mi-a dat mari batai de cap mai ales cand trebuia sa beau apa (am folosit un pai in cele din urma, iar cand a fost vorba sa dau iama in prajituri am renuntat la ea). Ideea a fost ca la birou sa venim toti asa de Halloween...iar dupamasa sa facem un mini party inainte ca toata lumea sa se indrepte spre casele lor urmand sa-i astepte pe cei mici cu "trick or treat" sau sa se piarda la vreo petrecere nebuna. Si pot sa zic ca nu a fost nimic mai amuzant decat sa am sedinta pe proiect dis de dimineata cu o vrajitoare si o dama de companie, incercand sa vorbesc serios despre ceea ce aveam de rezolvat in cele 4 ore de lucru (si chiar aveam treaba).

Bomboane pentru copii
Seara am ales sa nu merg in Boston, stiam ca acolo va fi toata lumea pe strada, costumata, "a lot of slaughty girls", imi zicea un coleg la birou (si am auzit multe povesti urmatoarea zi). Stiam in schimb si ca asa ceva pot vedea oriunde in lume, petreceri si adulti costumati, i vazusem deja la servici, si in America ma aflu pentru a trai traditiile lor. M-am dus deci la casa departe de casa, in suburbii prin Newton si Watertown. Am umplut un dovleac de plastic cu dulciuri de tot felul, iar incepand cu ora 5PM strazile au inceput sa se umple de monstruleti insotiti de parinti grijulii. Politia veghea atenta traficul aproape inexistent, iar parintii isi conduceau din usa in usa copiii echipati cu saci mari pentru dulciuri. Au sunat la usa din 5 in 5 minute, grupuri grupulete sau cate un tigrisor ratacit, sau un Harry Potter.

Copiii costumati.
Nu e nimic mai induiosator sa vezi o fetita mica imbracata in printesa care iti zice cu o voce pitigaiata ca din filme "Trick or treat?!", si se uita cu niste ochi mari si curiosi la mustata ta de doctor traznit. I-am dat ciocolata, a dat sa plece repede razand dar a fost intoarsa la fel de repede din drum, "What do you say?", intreaba vocea apasata a mamei care o insotea. Si din nou auzi acea voce pitigaiata si rusinata zicand un "Thank you!", se intoarce si fuge razand la urmatoarea casa. Asa s-au perindat copiii pentru urmatoarele 2-3 ore, costumati in dracusori, tigrii, animalute, spidermani, ironmani sau supermani.
Cum sa decoram casa
Dupa ce am epuizat stocul de bomboane si ciocolata (magazinele vand inca de la inceput de luna special pentru evenimentul asta, ciocolate si dulciuri in miniatura, iar fiecare copil, dar absolut fiecare cand ajungea la usa lua doar o ciocolata. Unul singur, micul de el a fost mai hapsan, el vroia tot dovleacul incarcat de dulciuri pentru el). M-am lungit cu explicatiile....dupa ce s-au terminat dulciurile am luat camera foto, mi-am dat jos mustata si am inceput sa ma plimb si eu prin cartier. Peste tot in jur alergau spiridusi, supereroi si vrajitoare in miniatura.

Jack-o-lantern
Oamenii i asteptau bucurosi pe treptele luminate de jack-o-lanterns (dovleci sculptati cu lumari in ei), tot cartierul era plin de viata, si de sunete de copii. Ajuns la o casa m-am asezat sa fotografiez un dovleac frumos luminat, si dupa cateva secunde m-am trezit cu un pusti blond cu parul bucalat care se uita curios la mine. A iesit si mama lui dupa el, "oh I thought you were trick or treaters", imi spune ea. Amica care ma insotea rade si explica "oh no, you see...it's his first Halloween in America".

Pentru mai multe poze va invit pe https://www.facebook.com/media/set/?set=a.360811870679468.85881.226664207427569&type=1&l=bd1df76fee
Da... primul meu Halloween in America m-a facut sa realizez ca in spatele sarbatorii comerciale se afla traditii, obiceiuri si bucuria sincera a copiilor. Halloween-ul nu inseamna doar petreceri si baruri, discoteci, e mai mult de atat si sper ca prin mica mea povestire sa fi adus putin din atmosfera de poveste in imaginatia voastra. Trick or Treat?

2 comentarii: