duminică, 30 decembrie 2012

Cum se face deszapezirea in USA pe coasta de est

Dupa indelungi asteptari si ploi nesuferite la 2-3 grade celsius iata ca a sosit si ninsoarea. In dulcele stil clasic de aici avertizarile au inceput sa curga cu o zi inainte si spre surprinderea mea previziunile meteo au fost cat se poate de exacte. In jurul orelor 3 PM a inceput sa fulguie asa cum povestea si prognoza de pe weather channel...fulguiala care spre seara s-a transformat intr-o adevarata furtuna de zapada care a lasat in urma 30 spre 40cm de zapada. In dimineata acelei zile mi-am facut drum pana la magazin si am observat deja pregatirile care erau in toi desi soarele de afara nu anunta nici un pericol imediat. Zeci de masini echipate cu pluguri patrulau constiincioase si se imprastia sare alaturi de nisip pe sosele. Aceleasi utilaje le-am vazut patruland toata noaptea prin viscol, si degajand zapada. Circulau cam 2-3 una dupa alta, intre ele fiind deobicei intercalata o camioneta mica echipata cu plug care intra pe strazile laterale. Cat am mers pe o strada lunga de vreo 1km per pedes, acele utilaje au trecut de 3 ori pe langa mine ca niste soldatei constiinciosi.

Dar ma simt dator cumva sa explic mai in detaliu sistemul de aici, daca tot am inceput subiectul. Asta si in lumina evenimentelor din Timisoara cu ninsoarea ce i-a luat prin surprindere (pentru a cata oara oare?!) pe alesii nostrii. Asadar in primul rand incepand cu luna Decembrie si pana dau ghioceii (sau de ziua pacalelilor)...pe arterele principale nu mai gasesti masini parcate intre 3AM  - 7AM dis de dimineata; sau cum spune indicatorul, atunci cand zapada este mai mare de 3 - 4 cm (deci poate fi si luna mai, daca e zapada Nu parchezi). Banui in sinea mea ca ati realizat si care e logica din spatele acestei manevre inteligente... soselele trebuie sa fie libere pentru a putea fi deszapezite. Deasemenea abunda semne cu indicativul "snow emergency", daca esti cu masina si intalnesti un astfel de semn, in caz ca afara ninge nu poti parca in acel loc din aceleasi motive enumerate mai sus. Si surprinzator (sau poate nu), oamenii chiar respecta aceste semne si nu vezi nici o masina parcata pe strada noaptea in acel interval orar. O fii vorba oare de civilizatie sau bun simt?!

Cum aratau strazile dupa o zi de ninsoare
In Timisoara este si a fost dintotdeauna problema strazilor laterale. Citeam pe profilul de facebook al domnului Primar, ca deszapezirea se face cu prioritate pe arterele principale, iar pe cele secundare...Dumnezeu cu mila (imi amintesc aventurile mele din Timisoara de anul trecut, printre blocuri cu masina, si din povestiri de aceasta data am aflat ca anul acesta nu s-au schimbat prea multe). Aici s-a gasit o solutie simpla la problema asta, exista SUV-uri, sau camionete....masini normale cum s-ar zice, echipate cu pluguri.

intreprinzator privat cu plug
O parte din ele apartin de Watertown Public Works (adica de primaria de aici), iar altele intreprinzatorilor privati. Aceste masini le-am vazut inca din toamna echipate cu aceste pluguri, si vor circula asa toata iarna cat e ea de lunga. Toate au pe portiere scris un numar de telefon, iar daca ai nevoie ca strada ta sa fie deszapezita si primaria nu a ajuns inca pana la tine, suni si o astfel de masina va veni sa iti faca carare (contra cost daca nu apartine primariei, altfel taxele tale sunt cheltuite cu folos, doar nu degeaba platesc lunar din salar 6.5% taxa statala). Va spun sincer ca am batut pe jos o mare parte din oras in cele 2 zile de ninsoare si nu am vazut nici o straduta secundara, cat o fi fost ea de mica sau neinsemnata care sa fie blocata.

Si a nins...a nins fara nici o gluma toata noaptea si o mare parte din urmatoarea zi. Iar stratul de zapada a atins 30-40 centimetrii pe putin in unele locuri, bucuria copiilor si a copilului prezent in mine evident. Dar totusi a doua-a zi soselele erau negre, se vedea asfaltul. Atasez o imagine surprinsa noaptea, dupa 5-6 ore de ninsoare, cu plugurile care incepusera degajarea zapezii, era ora 12 PM si urmau inca 12 ore de ninsoare. Demn de mentionat este faptul ca la acea ora tarzie, intr-o sambata noaptea oamenii iesisera deja pe strazi si indepartau zapada de pe trotuare. Fiecare dupa posibilitati, unii cu lopata, altii cu maturoiul, si cei din urma mai norocosi, cu freze pentru zapada.

Dupa miezul noptii ningea deja viscolit si temperaturile coborasera cu cateva grade bune sub 0 iar totul parea inghetat si desprins dintr-un basm, frumos...dar inca se circula bine. Ca fapt divers in statul Massachusetts cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii. Mi-am intrebat prietenii a 2-a zi, fiind foarte surprins de modul cum s-a facut deszapezirea si stiind ca vor fi zapezi mult mai abundente in lunile ce urmeaza (asta e doar inceputul pentru necunoscatori), daca asa este tot timpul. Am primit un raspuns afirmativ, autoritatile sunt mereu promte, si niciodata nu au avut probleme sa circule cu automobilele pe gheata sau zapada, ce sa mai vorbim de blocaje in trafic. Mi-am facut o poza ca sa am amintire cu prima mea zapada abundenta din State pe iarna asta.
Se poate observa cu ochiul liber cat era stratul de zapada la miezul noptii, acesta crescand cu inca 10 centimetrii pana dimineata. Apropo, pentru carcotasi, poza este facuta pe un pod, fara case prin preajma, podul si soseaua erau deszapezite dimineata. Si acum cireasa de pe tort....toata povestea asta are loc in Watertown si Newton, doua suburbii din zona metropolitana a Bostonului.


Straduta secundara dintre case.
Deci cam cum ar fii Giroc sau Dumbravita pentru Timisoara, doar la o scara ceva mai mare (cam dublu ca populatie). Nu pot decat sa ma intreb cum de aici se poate iar in tara mea nu. Si de atatia ani sunt mereu aceleasi si aceleasi scuze din partea oficialitatilor. Te doare sa vezi ca altii pot, si gasesc resurse si mijloace sa faca sa fie bine, iar in Romania domneste dezinteresul si neputinta. Iarna de iarna asteptam sa se topeasca zapada de la sine, si sa vina primavara.

Buna dimineata America si somn usor Romania!
Va las in compania catorva imagini surprinse pe parcursul noaptii si a 2-a zi, si sper ca intr-o buna zi lucrurile se vor schimba si in tara mea. Poate cineva vede, si invata o lectie, sau preia ce e bun si aplica si la noi. Tot ce pot e sa sper si sa continui sa imi citesc ziarul pe prispa casei bucurandu-ma de zapada. Aici nu mai am nici masina care o aveam in Romania, si nici grijile de a conduce pe drumuri inghetate sau pline de omat. Probabil candva se vor alinia astrele si voi avea si un automobil pe care sa il pot conduce intr-un loc unde autoritatile isi fac treaba si deszapezesc cu spor.

Plug curatand o intrare in parcare

inceputul furtunii m-a surprins la cumparaturi.









5 comentarii:

  1. e vorba de organizare, de oameni si de "recompensele" primite daca nu isi fac treaba. se poate si la noi, dar nu cu oamenii astia si nu cu sistemul asta care e organizat pentru furaciune si nu pentru deservirea oamenilor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta asa e...probabil e si vorba de obisnuinta. Ei nu concep sa aibe zapada pe sosele, ar fi un dezastru. Au alta educatie, pentru ei 10cm de zapada inseamna ceva serios, si poate iau prea in serios unele lucruri care noi le vedem normale (vezi uraganul Sandy), si se panicheaza pentru putin, dar asta i transforma in niste oameni care "take action" cum s-ar zice. Pana si cladirea de apartamente unde stau eu are o lopata de zapada pusa in hol la usa, am dat si eu la zapada "obligat" fiind de faptul ca trotuarele din jurul casei erau curate, iar al meu nu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Probabil candva se vor alinia astrele si voi avea si un automobil pe care sa il pot conduce intr-un loc unde autoritatile isi fac treaba si deszapezesc cu spor.
    buy bulk t shirts canada
    cheap bulk t shirts canada

    RăspundețiȘtergere